Güncel Sayı

Cilt: 14 Sayı: 3, 31.12.2024

Yıl: 2024

Araştırma Makalesi

Türkiye Bilimler Akademisi'nin (TÜBA) yayın organı olan Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), yılda üç kez (Nisan, Ağustos, Aralık) yayımlanan, disiplinlerarası, hakemli, bilimsel bir dergidir. Her yıl bir cilt tamamlanır. Düzenli sayılar gereğinde birden fazla bölüm halinde yayınlanabilir. Dergi ayrıca düzenli sayılara ek sayılar ya da özel konulu sayılar yayınlayabilir. Yayın dili Türkçe ve İngilizce olan ve hem basılı (p-ISSN 2146-796X) hem de elektronik (e-ISSN 2146-7978) sürümleri bulunan derginin içeriğini yükseköğretim ile ilgili konular oluşturur.

Dergi TÜBİTAK ULAKBİM TR Dizin, ESCI (Emerging Sources Citation Index),
EBSCO Education Full Text (H. W. Wilson) Database Coverage List ve Google Scholar tarafından dizinlenmektedir.


Yükseköğretim Dergisinin amacı, Türkiye ve dünyada yükseköğretime ilişkin temel yapısal özelliklerin değerlendirildiği, uygulamalar açısından ülkeler arasındaki benzerlik ve farklılıkların irdelendiği, karşılaşılan temel sorunların incelendiği ve çözümlerine yönelik önerilerin ortaya konduğu bilimsel bir platform oluşturmaktır. Dergi böylelikle yükseköğretimde uygulanabilir, sürdürülebilir, yenilikçi (inovatif), girişimci ve stratejik yaklaşımların geliştirilmesine katkı sağlayarak akademik bir arşiv yaratmayı hedeflemektedir .




















Yükseköğretim Dergisinde başlıca, yükseköğretim alanına giren konuları disiplinlerarası bir yaklaşımla, her açıdan derinlemesine inceleyen özgün ampirik ve kavramsal araştırma yazıları, derlemeler, örnek olay çalışmaları, görüş yazıları, geçmiş deneyimlere bakış sunan tarihsel yazılar ve editöre mektuplar yayınlanır. Dergiye gönderilen bu sınıf yazılardan editöre mektup dışında kalanlar için yayın kararı, Editör Kurulu ön incelemesi sonrası, hakem değerlendirme (eş değerlendirme/peer review) süreci sonucunda verilir. Hakem değerlendirmesine girecek tüm yazı türlerinin özetler, anahtar sözcükler ve kaynak(lar) içermesi zorunludur.

Dergide bunların dışında, eş değerlendirme sürecine girmeyen ve yayınlanma kararı yetkisinin Editör Kuruluna ait olduğu, bir bölümü davet üzerine hazırlanan kısa rapor, uygulama kılavuzu niteliğindeki yazılar ve anma yazıları, kitap değerlendirmeleri, kongre ve literatür özetleri, yükseköğretim faaliyetleri ile ilgili haber ve duyurular yer alabilir.

Dergide yer alan bölümler aşağıdaki gibi sınıflanmaktadır:

• Ampirik Araştırma
• Kavramsal Araştırma
• Örnek Olay Çalışması
• Derleme
• Görüş
• Geçmişe Bakış
• Editöre Mektup
• Kısa Rapor
• Kılavuz
• Anma Yazısı
• Kitap Değerlendirmesi
• Özetler
• Haberler
• Duyurular

Yükseköğretim Dergisinin kapsamı genel olarak aşağıdaki konulardan oluşmaktadır:

• Yükseköğretim Yönetimi
• Yükseköğretim Politikaları ve Stratejileri
• Yükseköğretimde Eğitim-Öğretim (ulusal veya uluslararası ölçekte genel eğitim konuları: eğitim politikaları, eğitim yeterlilikleri, müfredatlar, eğitim programları, eğitim teknolojileri, ölçme-değerlendirme vb.)
• Yükseköğretimde Üniversitelerin Yapılandırılması
• Yükseköğretimde Kalite ve Akreditasyon
• Yükseköğretimde Bilim Adamı Yetiştirme, İnsan Kaynakları ve Yetenek Keşfi
• Yükseköğretimde Finansman
• Yükseköğretimde Uluslararasılaşma
• Yükseköğretimde Çeşitlilik
• Yükseköğretimde Sıralama Sistemleri
• Yükseköğretimde Yenilikçilik, Girişimcilik ve ARGE Stratejileri
• Yükseköğretimde Sanayi ve Toplum İlişkileri
• Yükseköğretimde Kampüs Yaşamı
• Yükseköğretimde Yeni Eğilimler
• Yükseköğretime Geçiş

Yazıların Hazırlanması
TÜBA-Yükseköğretim Dergisinde yayınlanacak yazıların hazırlanmasında, aşağıdaki kurallar dışında, sosyal bilimler alanında yaygın kullanılan Amerikan Psikologlar Birliği’nin (APA) önerdiği ortak kurallar (APA 7) geçerlidir (www.apastyle.org).

Yazılar 21x29.7 cm (A4) boyutundaki sayfaya, kenarlardan 2,5 cm boşluk bırakacak şekilde, 10,5 punto Times New Roman karakteriyle, çift aralıklı, sola blok şeklinde olarak yazılmalıdır. Hazırlanacak metinlerin (başlık sayfası hariç), kaynak listesi ile tablo ve şekil/resim altı yazıları dâhil 25 sayfayı geçmemesine özen gösterilmelidir.

Yazılarda bulunması gereken bölümler sırası ile şunlardır:

Sayfa 1 – Başlık sayfası (Bu sayfa ayrı bir doküman olarak sisteme yüklenmelidir.)
Sayfa 2 – Türkçe Başlık, Özet ve Anahtar Sözcükler
Sayfa 3 – İngilizce Başlık (Title), Özet (Abstract) ve Anahtar Sözcükler (Keywords)
Sayfa 4 ve sonrası – Temel Metin
Sonraki sayfa – Kaynaklar
Sonraki sayfa – Tablo Yazısı ve Tablo (her tablo ayrı sayfada belirtilmelidir)
Sonraki sayfa – Şekil/Resim Altı Yazısı ve Şekil/Resimler (her şekil/resim ayrı sayfada belirtilmelidir)
Son Sayfa – Ekler (dipnotlar, anket formları vb.)

Tüm görsellerin çözünürlüğü 300 DPI olmalıdır.


Başlık Sayfası



Başlık sayfası sisteme ayrı bir dosya olarak yüklenecek şekilde hazırlanmalı, özellikle yazar adı ve kurum kimliği gibi bilgiler, doğrudan ya da dolaylı olarak başlık sayfası dışında hiçbir sayfada belirtilmemelidir.

• • Yazının başlığı (İtalik olmalıdır)
• • Yazar(lar)ın açık ad ve soyad(lar)ı, unvan(lar)ı ve ORCID kodları (www.orcid.org)
• • Çalışmanın yapıldığı ya da yazar(lar)ın bağlı bulunduğu kurumun adı ve şehir (farklı bölüm ya da kurumlardan olan yazarlar belirtilecek şekilde) (Türkçe ve İngilizce)
• • Uzun başlıklı yazılarda, dergide yayınlandığında devam sayfalarının üst tarafında görünmesi arzu edilen ve 80 karakteri geçmeyen kısaltılmış başlık
• • Yazışmaların yapılabileceği yazarın adı ile birlikte iletişim adresi, telefon ve e-posta adresi
• • Varsa çalışmayı destekleyen fon ya da kuruluşun adı, proje numarası ve tarihi
• • Çalışma daha önce bir kongre ya da benzeri bir bilimsel toplantıda sunulmuş ise (sadece özetinin yayınlanmış olması koşuluyla) bunun belirtildiği açıklama (Türkçe ve İngilizce)
• • Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'na ve fikir ve sanat eserleri için geçerli telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun beyanı
• • Birden fazla yazarın bulunduğu makalelerde yazarların ayrı ayrı katkılarının kısaca ifade edilmesi ve çıkar çakışması beyanı
• • Araştırma sınıfı makalelerde çalışma için Etik Kurul onayı ve/veya yasal/özel izin gerekip gerekmediğinin beyanı

Öz

Giriş ve Arka Plan: Çalışmanın konusu, araştırmanın yapılma sebebine dair kısa bir bilgi.
Amaç ve özgün değer: Araştırmanın temel amacı, neyi çözmeyi hedeflediği ve literatüre katkısı.
Yöntemler: Araştırmada kullanılan yöntemler ve yaklaşımlar hakkında kısa bir açıklama.
Bulgular: Araştırmanın temel bulguları ve elde edilen sonuçlar.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonuçları ve bu sonuçların ne anlama geldiği, gelecekteki araştırmalar veya uygulamalar için öneriler.


Bu bölümler, okuyucunun çalışmanın genel içeriği ve önemi hakkında hızlı bir fikir edinmesini sağlar. Öz, 150-250 kelime arasında olup kısa ve net ifadelerle yazılmalıdır.

Temel Metin

Dergiye gönderilen makaleler, Genişletilmiş İngilizce Özet hariç, 8.000 kelimeyi aşmamalıdır. Araştırma yazıları dört ana bölümde sunulmalıdır. İlk bölüm başlıklandırılmaksızın giriş bilgilerinin sunulduğu bölümdür. İzleyen bölümlerin başlıkları Yöntem, Bulgular ve Tartışma (gerektiğinde ek olarak Sonuç ve/veya Teşekkür bölümü) sırasıyla yazılmalıdır. Diğer yazı tiplerinde bu standart aranmaz fakat metin (giriş bölümü hariç) Ara Başlıklara bölünmüş şekilde sunulmalıdır. Her bir ara başlığın varsa alt ve daha alt başlıkları kategorileri ayırt edilecek biçimde yazılmalıdır.
Etik Kurul onayı gerektiren çalışmaların (insan veya hayvan deneklerin kullanıldığı klinik veya deneysel çalışmalar ile anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri vb. kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar için ya da geriye dönük kişisel veri kullanan çalışmalarda) yöntem bölümünde onay ya da iznin hangi kurumdan alındığının (tarih ve sayı bilgisi verilerek) belirtilmesi gereklidir. Bu gibi durumlarda ilgili belge örneği sisteme ayrıca yüklenmelidir.


Genişletilmiş İngilizce Özet

Türkçe makaleler için hazırlanacak olan Genişletilmiş İngilizce Özet’te bulunması gereken bölümler şunlardır:
1. Başlık:
2. Giriş:
• Araştırmanın arka planı ve önemi.
• Araştırma problemi veya hipotezi.
• Çalışmanın amacı ve hedefleri.
3. Literatür Taraması:
• Konuyla ilgili mevcut literatürdeki önemli bulgular ve çalışmalar.
• Araştırmanın literatürdeki boşluğu nasıl doldurduğu.
4. Yöntem:
• Araştırma tasarımı ve yaklaşımı.
• Kullanılan veri toplama yöntemleri (anketler, deneyler, gözlemler, vb.).
• Veri analizi teknikleri ve araçları.
5. Bulgular:
• Araştırma sonucunda elde edilen ana bulgular.
• Bulguların detaylı ve anlamlı bir şekilde sunulması.
6. Tartışma:
• Bulguların literatürdeki diğer çalışmalarla karşılaştırılması.
• Bulguların anlamı ve önemi.
• Çalışmanın sınırlamaları.
7. Sonuç ve Öneriler:
• Araştırmanın genel sonuçları.
• Uygulamalar ve gelecekteki araştırmalar için öneriler.
Genişletilmiş İngilizce özet 2-3 sayfa uzunluğunda (750-1000 sözcük) olup, çalışmanın tüm önemli noktalarını kapsamalı ve okuyucuya detaylı bir bakış açısı sunmalıdır.

Kaynaklar


Kaynaklar, başlarına sıra numarası konmaksızın alfabetik sırayla listelenmelidir. Tüm kaynaklara metin içinde gönderme (atıf) yapılmış olmalıdır.


• Metin içinde gönderme

Bir veya İki Yazarlı çalışma
Bir veya iki yazarlı bir çalışma için, her alıntıya yazar soyad (lar) ını eklenir.
Veeramah (2004) tarafından yapılan bir çalışmada ……… bulunmuştur.
Sağlık çalışanlarının araştırma kullanım oranlarının incelendiği bir çalısmada, …..dır (Veeramah, 2004).
Dembo ve Gibson’a (1985) göre eğitim ……………… ....... .... dır.

Eğitim genel anlamda ...... tanımlanır (Dembo&Gibson, 1985).

Üç veya Daha Fazla Yazarlı Çalışma
Üç veya daha fazla yazarlı bir çalışma için, yalnızca ilk yazarın soyadı ve “ve diğerleri” bağlacı konur.
Williams ve diğerleri (1994) tarafından yapılan…….
………………………………( Williams et al., 2010)

Metin içinde ilk gösterme
(World Health Organization [WHO], 2006)


Daha sonraki göstermeler
(WHO, 2006).
• Aynı soyadlı yazarlar:


Eğer kaynakça/kaynaklar listesinde iki veya daha fazla aynı soyadı olan Yazar varsa, metin içinde ilk adları da verilerek kullanılır. Hatta yayın yılları farklı olsa bile böyle kullanılması gerekir.

N. Milner (1985) ve A. Milner (1990) tarafından yapılan çalışmalarda…..


• Aynı parantez içinde iki veya daha çok çalışma:
Yayın yılına göre sıralanarak, aynı yazarların iki ya da daha çok çalışması düzenlenir. Basımda olan çalışma varsa, bu en sona konulur. Önce yazarların soyadları verilir, ardından her bir çalışma için sadece çalışma yılları verilir.
(Hockenberry ve Wilson, 2011,2013).

(Hockenberry, 2010, 2013, 2016, basımda).

• Aynı yazarın aynı yıl yaptığı çalışmalar: Yazarın birden fazla çalışmasını ayırt edebilmek için yıllardan sonra a,b,c harfleri kullanılır.

(Kleber, 1990a, 1990b, 1990c; Wang, 1992 basımda-a, 1992 basımda-b)
• Yazarları farklı iki veya daha fazla çalışma
Bu tür çalışmalar aynı parantez içinde, soyadlarına göre alfabetik sıraya dizilerek ve birbirlerinden noktalı virgül ile ayırarak verilir. Örneğin;
Çeşitli çalışmalar .... (Kajermo, 2008; Kuuppelomeki, 2003; Rycroft-Malone, 2004).


Metin İçi Alıntı Stilleri

Yazar TürüÖrnekler
Bir yazar(Luna, 2020) 
İki yazar(Salas & D’Agostino, 2020) 
Üç veya daha fazla yazar(Martin et al., 2020) 

Kısaltmalı grup yazarı
İlk alıntı

Sonraki alıntılar

(National Institute of Mental Health [NIMH], 2020)
(NIMH, 2020) 
Kısaltmasız grup yazarı(Stanford University, 2020) 


* Makaleniz Türkçe ise metin içi kaynak gösteriminizi Türkçe, İngilizce ise İngilizceye uygun olarak yapınız.
** Grup yazarının kısaltmasını metinde yalnızca bir kez, parantez veya anlatım biçimini seçerek tanımlayın. Bundan sonra, metinde grubun geçtiği yerlerde kısaltmayı kullanın.

• Kaynak listesi

Aşağıda verilen genel örneklere uygun şekilde hazırlanmalıdır. Birden fazla yazarlı yayınlardan, yedi yazara kadar olanlarda son yazardan önce “&” bağlacı konmalıdır. Yazar sayısı yediden fazla ise ilk altı yazardan sonra “…” (üç nokta) konup son yazarın adı verilir. Kaynak künyelerinde yediden fazla yazar adı sunulmaz. Süreli yayın adları, kısaltma yapılmaksızın açık olarak, italik yazılmalıdır. Kitaplarla ilgili künyelerde, kitap adlarının da, baş harfi hariç küçük harfle ve italik yazılması gereklidir. Birden fazla baskı yapmış kitaplarda baskı sayısı ve DOI (digital object identifier) kodu bulunmayan kitapların künyelerinde basım yeri (şehir) ve yayınevi mutlaka belirtilmelidir. Kaynak künyelerinde DOI kodu, küçük harfle doi ibaresi yazıldıktan sonra iki nokta üst üste konup ara verilmeksizin yazılır.


1. DOI içeren dergi makalesi
McCauley, S. M., & Christiansen, M. H. (2019). Language learning as language use: A cross-linguistic model of child language development. Psychological Review, 126(1), 1–51. https://doi.org/10.1037/rev0000126
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (McCauley ve Christiansen, 2019)
İngilizce makale: (McCauley & Christiansen, 2019)

Metin içi alıntı
Türkçe makale: McCauley ve Christiansen (2019)
İngilizce makale: McCauley and Christiansen (2019)


2. İnternet Kaynakları
Makalenizde web sitesinden yararlandıysanız metinde web sitesinin adını verin ve URL'yi parantez içine alın. Örneğin, anket oluşturmak için bir web sitesi kullandıysanız, metinde web sitesinden bahsedin. Anketimizi Qualtrics (https://www.qualtrics.com) kullanarak oluşturduk.

APA 7 formatında ağ sayfalarından yapılan atıflar parantez içinde gösterildiği gibi olmadılıdır: (Yıl, Ay, Gün). Ağ sayfası tek bir yazarın adını veriyorsa, önce yazarın adı verilmelidir.
• Soyadı, M. E. (Yıl, Ay, Gün). Sayfa başlığı. Site adı. URL
• Bologna, C. (2019, October 31). Why some people with anxiety love watching horror movies.HuffPost. https://www.huffpost.com/entry/anxiety-love-watching-horrormovies_l_5d277587e4b02a5a5d57b59e
• National Institute of Mental Health. (2018, July). Anxiety disorders. U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.nimh.nih.gov/health/topics/anxiety disorders/index.shtml


3. DOI’si olmayan URL'li dergi makalesi
Ahmann, E., Tuttle, L. J., Saviet, M., & Wright, S. D. (2018). A descriptive review of ADHD coaching research: Implications for college students. Journal of Postsecondary Education and Disability, 31(1), 17–39. https://www.ahead.org/professional
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Ahmann ve ark., 2018)
İngilizce makale: (Ahmann et al., 2018)
Metin içi alıntı :
Türkçe makale: Ahmann ve ark. (2018)
İngilizce makale: Ahmann et al. (2018)

4. DOI içeren, 21 veya daha fazla yazarlı dergi makalesi
Kalnay, E., Kanamitsu, M., Kistler, R., Collins, W., Deaven, D., Gandin, L., Iredell, M., Saha, S., White, G., Woollen, J., Zhu, Y., Chelliah, M., Ebisuzaki, W., Higgins, W., Janowiak, J., Mo, K. C., Ropelewski, C., Wang, J., Leetmaa, A., . . . Joseph, D. (1996). The NCEP/NCAR 40-year reanalysis project. Bulletin of the American Meteorological Society, 77(3), 437–471. http://doi.org/fg6rf9
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Kalnay ve ark., 1996)
İngilizce makale: (Kalnay et al., 1996)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Kalnay ve ark. (1996)
İngilizce makale: Kalnay et al. (1996)

5. Bir dergide özel bölüm veya özel sayı makalesi
Lilienfeld, S. O. (Ed.). (2018). Heterodox issues in psychology [Special section]. Archives of Scientific Psychology, 6(1), 51– 104.
McDaniel, S. H., Salas, E., & Kazak, A. E. (Eds.). (2018). The science of teamwork [Special issue]. American Psychologist, 73(4).
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Lilienfeld, 2018; McDaniel ve ark., 2018)
İngilizce makale: (Lilienfeld, 2018; McDaniel et al., 2018)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Lilienfeld (2018) ve McDaniel ve ark. (2018)
İngilizce makale: Lilienfeld (2018) and McDaniel et al. (2018)

6. DOI ile yazılmış kitap
Brown, L. S. (2018). Feminist therapy (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000092- 000
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Brown, 2018)
İngilizce makale: (Brown, 2018)
Metin içi alıntı 
Türkçe makale: Brown (2018)
İngilizce makale: Brown (2018)

7. Akademik araştırma veri tabanlarından veya basılı versiyonundan DOI'siz yazılmış kitap
Burgess, R. (2019). Rethinking global health: Frameworks of power. Routledge.
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Burgess, 2019)
İngilizce makale: (Burgess, 2019)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Burgess (2019)
İngilizce makale: Burgess (2019)

8. DOI içermeyen, URL ile yazılan e-kitap veya sesli kitap
Cain, S. (2012). Quiet: The power of introverts in a world that can’t stop talking (K. Mazur, Narr.) [Audiobook]. Random House Audio. http://bit.ly/2G0BpbI
Christian, B., & Griffiths, T. (2016). Algorithms to live by: The computer science of human decisions. Henry Holt and Co. http://a.co/7qGBZAk
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Cain, 2012; Christian ve Griffiths, 2016)
İngilizce makale: (Cain, 2012; Christian & Griffiths, 2016)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Cain (2012) ve Christian ve Griffiths (2016)
İngilizce makale: Cain (2012) and Christian and Griffiths (2016)

9. Akademik araştırma veritabanlarından veya basılı, editörlü, DOI'siz kitap
Hacker Hughes, J. (Ed.). (2017). Military veteran psychological health and social care: Contemporary approaches. Routledge.
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Hacker Hughes, 2017)
İngilizce makale: (Hacker Hughes, 2017)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Hacker Hughes (2017)
İngilizce makale: Hacker Hughes (2017)

10. Çeviri kitap
Piaget, J., & Inhelder, B. (1969). The psychology of the child (H. Weaver, Trans.; 2nd ed.). Basic Books. (Original work published 1966)
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Piaget ve Inhelder, 1966/1969)
İngilizce makale: (Piaget & Inhelder, 1966/1969)

Metin içi alıntı 
Türkçe makale: Piaget ve Inhelder (1966/1969)
İngilizce makale: Piaget and Inhelder (1966/1969)


11. Kitap serisi
Madigan, S. (2019). Narrative therapy (2nd ed.). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000131- 000
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Madigan, 2019)
İngilizce makale: (Madigan, 2019)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Madigan (2019)
İngilizce makale: Madigan (2019)

12. DOI içeren kitap bölümü
Türkçe: Balsam, K. F., Martell, C. R., Jones, K. P., & Safren, S. A. (2019). Affirmative cognitive behavior therapy with sexual and gender minority people. İçinde G. Y. Iwamasa & P. A. Hays (Eds.), Culturally responsive cognitive behavior therapy: Practice and supervision (2nd ed., pp. 287–314). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000119- 012
İngilizce: Balsam, K. F., Martell, C. R., Jones, K. P., & Safren, S. A. (2019). Affirmative cognitive behavior therapy with sexual and gender minority people. In G. Y. Iwamasa & P. A. Hays (Eds.), Culturally responsive cognitive behavior therapy: Practice and supervision (2nd ed., pp. 287–314). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/0000119- 012
Parantez içinde alıntı 
Türkçe makale: (Balsam ve ark., 2019)
İngilizce makale: (Balsam et al., 2019)
Metin içi alıntı 
Türkçe makale: Balsam ve ark. (2019)
İngilizce makale: Balsam et al. (2019)

13. DOI içermeyen kitap bölümü
Weinstock, R., Leong, G. B., & Silva, J. A. (2003). Defining forensic psychiatry: Roles and responsibilities. In R. Rosner (Ed.), Principles and practice of forensic psychiatry (2nd ed., pp. 7–13). CRC Press.
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Weinstock ve ark., 2003)
İngilizce makale: (Weinstock et al., 2003)
Metin içi alıntı 
Türkçe makale: Weinstock ve ark. (2003)
İngilizce makale: Weinstock et al. (2003)

14. Bir devlet kurumu veya başka bir kuruluşun raporu
Australian Government Productivity Commission & New Zealand Productivity Commission. (2012). Strengthening trans- Tasman economic relations. https://www.pc.gov.au/inquiries/completed/australia-new- zealand/report/trans-tasman.pdf Canada Council for the Arts. (2013). What we heard: Summary of key findings: 2013 Canada Council’s Inter-Arts Office consultation. http://publications.gc.ca/collections/collection_2017/canadac ouncil/K23-65-2013-eng.pdf National Cancer Institute. (2018). Facing forward: Life after cancer treatment (NIH Publication No. 18-2424). U.S. Department of Health and Human Services, National Institutes of Health. https://www.cancer.gov/publications/patient-education/life- after-treatment.pdf
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (Australian Government Productivity Commission ve New Zealand Productivity Commission, 2012; Canada Council for the Arts, 2013; National Cancer Institute, 2018)
İngilizce makale: (Australian Government Productivity Commission & New Zealand Productivity Commission, 2012; Canada Council for the Arts, 2013; National Cancer Institute, 2018)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Australian Government Productivity Commission ve New Zealand Productivity Commission (2012), Canada Council for the Arts (2013) ve National Cancer Institute (2018)
İngilizce makale: Australian Government Productivity Commission and New Zealand Productivity Commission (2012), Canada Council for the Arts (2013), and National Cancer Institute (2018)

15. Yayınlanmamış Tezler
Harris, L. (2014). Instructional leadership perceptions and practices of elementary school leaders [Unpublished doctoral dissertation]. University of Virginia.
Parantez içinde alıntı 
Türkçe makale: (Harris, 2014)
İngilizce makale: (Harris, 2014)
Metin içi alıntı
Türkçe makale: Harris (2014)
İngilizce makale: Harris (2014)

16. Sözlük
American Psychological Association. (n.d.). Positive transference. In APA dictionary of psychology. Retrieved August 31, 2019, from https://dictionary.apa.org/positive- transference
Parantez içinde alıntı
Türkçe makale: (American Psychological Association, n.d.; Merriam-Webster, n.d.)
İngilizce makale: (American Psychological Association, n.d.; Merriam-Webster, n.d.)
M Metin içi alıntı
Türkçe makale: American Psychological Association (n.d.) ve Merriam-Webster
İngilizce makale: American Psychological Association (n.d.) and Merriam-Webster
(n.d.)

17. Konferans bildiri kaynakça gösterimi
Dergide Yayınlanan Konferans Bildirileri
Duckworth, A. L., Quirk, A., Gallop, R., Hoyle, R. H., Kelly, D. R., & Matthews, M. D. (2019). Cognitive and noncognitive predictors of success. Proceedings of the National Academy of Sciences, USA, 116(47), 23499– 23504. https://doi.org/10.1073/pnas.1910510116

Kitap Olarak Yayınlanan Konferans Bildirileri
Kushilevitz, E., & Malkin, T. (Eds.). (2016). Lecture notes in computer science: Vol. 9562. Theory of cryptography. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-49096-9

Kitap Bölümü Olarak Yayınlanan Konferans Bildirileri
Bedenel, A.-L., Jourdan, L., & Biernacki, C. (2019). Probability estimation by an adapted genetic algorithm in web insurance. In R. Battiti, M. Brunato, I. Kotsireas, & P. Pardalos (Eds.), Lecture notes in computer science: Vol. 11353. Learning and intelligent optimization (pp. 225–240). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05348-2_21

Şekil, Resim ve Tablolar
Metin içinde ayrı kategorilerde numaralandırılmalı, numaralandırmada Romen sayıları kullanılmamalıdır. Tablo yazıları tabloların üst tarafında yer almalıdır. Şekil/resim alt yazıları sırasına göre ayrı bir sayfada sunulmalıdır. Vektöryel yazılımlarda hazırlanmış şekiller (çizim ve grafikler) TIF ya da EPS formatında kaydedilebilir. Renkli şekiller RGB (8 bits) olarak TIF formatında, siyah/beyaz çizimler ise EPS formatında kaydedilmiş olmalıdır. Resimler 300 dpi çözünürlükte, TIF ya da JPG formatında hazırlanmalıdır. Şekil, tablo ya da resimlerde gerektiğinde standart dışı kısaltmalar kullanılabilir. Bu durumda kullanılan kısaltma ilgili başlık ya da şekil/resim altı yazısında açıklanmalıdır. Daha önce yayınlanmış şekil, tablo ya da resimler, yalnız kesin gerektiği durumlarda karşılaştırma amacıyla, yazar ya da yayıncısından (telif hakkı sahibinden) yazılı izin alınarak, kaynak gösterilmek koşuluyla kullanılabilir.


Yazar Katkı Beyanı
Yayına gönderilen çok yazarlı yazılarda, yazarların katkı düzeylerinin ve katkı alanlarının belirtilmesi, araştırmanın şeffaflığı ve etik kurallara uygunluğu açısından son derece önemlidir. Yazarların katkıları, aşağıdaki tablo üzerinde belirtilir.



Yazar adı ve katkı oranı (%)Yazar adı ve katkı oranı (%)Yazar adı ve katkı oranı (%)Yazar adı ve katkı oranı (%)

...

1. Fikir/Kavram, Yöntem ve Tasarım (Araştırma fikri, araştırma sorusu, varsayımlar ve hipotezlerin kurgulanması)40151530
2. Literatür değerlendirmesi (Araştırma problemine yönelik literatür taraması ve araştırma konusu bağlamında değerlendirilmesi)10353520
3. Veri Toplama ve Analizi (Veri toplama sürecinin planlanması, yürütülmesi, veri analizi ve yorumlanması)EşitEşitEşitEşit
4. Yazım ve Düzenleme (Makalenin yazımı ve revizyonları)105580
5. Eleştirel İnceleme (Çalışmayı teslim etmeden önce sadece imla ve dil bilgisi açısından değil, aynı zamanda alana özgü entelektüel içerik açısından değerlendirme)705520
6. Araştırma Altyapı Desteği ve Finansal Destek (Proje için araştırma olanakları, izinleri ve finansal desteğin sağlanması ve yönetilmesi)805510
7. Yayımlama Süreci (Çalışmanın yayım sürecinin yönetilmesi)605530



Yapay Zeka (YZ) Kullanım Beyanı

Yapay Zekâ Kullanım Beyanı, şeffaflığı sağlamak içindir ve eserde ortaya çıkacak maddi hata, yanlılık, veri mahremiyetinin ihlali, haksız veya yanlış kullanım gibi sonuçların herhangi birinde (yazar(lar)ın sorumluluğunu hafifletmez, hiçbir şekilde mazeret oluşturmaz. Tüm sorumluluk, Yazar Katkı Tablosu’ nda belirtilen çerçevede yazarlara aittir.


Yapay Zekâ Kullanma AlanıKullanılan
Yapay Zekalar

Yapay zekâ kullanma oranı (%)

<10

Yapay zekâ kullanma oranı (%)

11-20

Yapay zekâ kullanma oranı (%)

21-35

Yapay zekâ kullanma oranı (%)

>35

1. Fikir/Kavram, Yöntem ve Tasarım (Araştırma fikri, araştırma sorusu, varsayımlar ve hipotezlerin kurgulanması)




2. Literatür Araştırması (Araştırma problemine yönelik literatür taraması ve araştırma konusu bağlamında değerlendirilmesi)




3. Veri Toplama ve Analizi (Veri toplama sürecinin planlanması, yürütülmesi, veri analizi ve yorumlanması)




4. Metnin Oluşumu (Makalenin yazımı ve revizyonları)




5. İngilizceye Çeviri (Yayın için sunulan metnin, Öz, Genişletilmiş İngilizce Özet dahil İngilizceye çevrilmesi) 




6. Yabancı Dillerden Çeviri (Metnin oluşumunda kullanılan yabancı dildeki materyallerden çeviri)




7. Makale Yazımında Kullanılan Yazılı Kaynaklardan Özet Çıkarma




Diğer (Belirtiniz):












Fon Desteği Belirtme
Makalenin oluşumunda, varsa ayni veya nakdi destek, makalenin teşekkür bölümü yoksa ilk sayfasında, dipnot olarak mutlaka belirtilmelidir. Örn. Bu çalışma, [Kurum Adı] tarafından sağlanan [Proje Adı veya Numarası] kapsamında desteklenmiştir.


Çıkar Çatışması Beyanı
Yazar/lar, çalışma kapsamında herhangi bir kişisel ve finansal çıkar çatışması olmadığını açıkça beyan ederler.


Ekler
Metin içinde yer kaplamaması amacıyla ayrı bir yerde (dipnot olarak) verilmek istenen açıklamalar bu bölümde sıralanabilir. Metin içinde gerekli yerlerde, köşeli parantez içinde üst karakter şeklinde sıra numarası verilen ilgili dipnotlar bu bölümde (endnotes) sıralanarak sunulmalıdır. Yazarların zorunlu olmadıkça dipnot kullanmamaları önerilir. Bunun dışında anket formu, harita, plan vb. diğer öğeler de ekler bölümünde verilebilir. Bunlarla ilgili açıklama yazıları da bu bölümde yer almalıdır. Birden fazla ek malzeme sunulması gerekliliğinde her bir ek için Romen rakamları ile ayrı sıra numarası verilmelidir.

Yükseköğretim Dergisi yayın etiğini en yüksek standartlarda uygulamayı ve Yayın Etiği ve Kötüye Kullanım Bildirgesinin aşağıdaki ilkelerine uymayı taahhüt eder. Bu bildirge Yükseköğretim Dergisi Editör Kurulu tarafından Committee on Publication Ethics (COPE), Council of Science Editors (CSE), Directory of Open Access Journals (DOAJ) ve Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) adlı inisiyatiflerin, dergi editörleri ve yayıncılar için geliştirdikleri öneri ve kılavuzlar temel alınarak hazırlanmıştır.


Yükseköğretim Dergisi Yayın Etiği ve Kötüye Kullanım Bildirgesi
Yayınlanmak üzere Yükseköğretim Dergisine gönderilen yazılar daha önce başka bir dergide yayınlanmamış veya yayınlanmak üzere eşzamanlı olarak herhangi bir dergiye gönderilmemiş olmalıdır. Bilimsel toplantılarda sunulmuş bildirilerden hazırlanan yazılar, tamamı yayınlanmamış olmak koşuluyla dergiye gönderilebilir. Gelen yazılar Editör Kurulu tarafından ön incelemeden geçirilir. Derginin yayın amacına uygun olmayan yazılar doğrudan reddedilebilir ya da hakem değerlendirmesine alınmadan yayın amacına ve yayın kurallarına uygun hale getirilmesi amacıyla yazara geri gönderilir. Dergi kapsamına uygun görülen yazılar çift kör (double-blind) hakem değerlendirme (eş değerlendirme/peer review) sürecine alınır. Editör Kurulu, hakem yorum ve önerileri doğrultusunda dergiye gönderilen yazıların yayına hazırlanması aşamalarında gerekli gördüğü düzeltme ve değişiklikleri önermeye ya da herhangi bir aşamada yazıyı reddetmeye yetkilidir. Hakem değerlendirme sürecinde gerekli düzelti aşamalarını geçtikten sonra kabul edilen yazı, sayfa düzeni hazırlanmak üzere yayınevine gönderilir. Sayfa düzeni aşaması tamamlanan yazıların provası, son baskı onayı için ilgili (yazışmaların yapıldığı) yazara gönderilir. Bu aşamaları geçen yazılar, yazar onayının ardından, daha sonra sayfa numarası verilerek dergi periyoduna uygun sayıda yer almak üzere DOI kodu verilerek çevrimiçi (online) yayınlanır.

Dergimiz gönderilen yazıların herhangi bir aşamada, amaca yönelik bir yazılım aracılığıyla intihal açısından incelenebileceği hakkını saklı tutar. Bu amaçla intihale yönelik izinsiz alıntı ya da düzmece veriler, sahtecilik (tablo şekil ya da araştırma verilerinin uydurma ya da manipüle edilmiş olması) ve araştırmada uygunsuz insan ya da hayvan denekler kullanımına yönelik incelemeler söz konusu olabilir. Bu standartlara uygun olmayan yazılar dergide yayımlanmaz. Bu kural, yayımlanma sonrası aşamada saptanabilecek bu standartlarla ilgili herhangi bir uyumsuzluk durumunda da geçerlidir ve yazının yayımdan geri çekilmesini gerektirir. Yayın etiği gereği dergimiz intihal ya da duplike yayın şüphesi durumlarını rapor edecektir. Dergimiz, yayın etiğinin kötüye kullanımı ya da ihlali ile ilgili olası durumlarda COPE tarafından geliştirilen Yayın Etiği Akış Şemalarını temel alır.


Yazar Sorumlulukları
Yazarlar gönderdikleri yazıların özgünlüğünü teminat altına almalıdır. Yazının daha önce herhangi bir yerde, herhangi bir dilde yayımlanmadığı ya da yayımlanmak üzere değerlendirmeye alınmış olmadığını beyan etmelidirler. Geçerli telif hakkı sözleşme ve yasalarına uymalıdırlar. Dergide tablo, şekil ya da diğer katkı sunan alıntılar gibi telifli materyal ancak geçerli izin ve telif onayı ile yayımlanır. Yazarlar; başka yazarlar, katkı sağlayıcılar ya da kaynaklara uygun bir biçimde atıf yapmalı ve ilgili kaynakları belirtmelidir. Araştırma türü yazıların yazar(lar)ı "çalışmayı tasarlama", "verileri toplama", "verileri inceleme", "yazıyı yazma" ve "verilerin ve analizlerin doğruluğunu onaylama" aşamalarından en az 3 tanesine katılmış olmak zorundadır.

Yazarlar, dergiye gönderdikleri yayın ile ilgili bilinmesi gereken ve çalışmanın bulgularını ya da bilimsel sonucunu potansiyel olarak etkileyebilecek olası çıkar çakışması (conflict of interest) veya rekabet (competing interest) alanlarını (çalışma ile ilgili olabilecek mali ilişkiler ya da kişisel örtüşme konuları dahil) açıklamakla yükümlüdür. Çalışmaya yapılan tüm mali katkıları, sponsorlukları ya da proje desteklerini açıklıkla bildirmelidirler. Çıkar çakışmasının söz konusu olması ilgili çalışmanın dergide yayımlanmasına engel değildir.

Yazar yayımlanmış yazısında anlamlı bir bilimsel hata ya da uygunsuzluk saptadığında, yazıyı geri çekme ya da hatayı düzeltme amacıyla olabildiğince hızlı bir şekilde ilgili Editör ile temasa geçme yükümlülüğünü taşır.


Hakem Sorumlulukları
Hakemler gelen yazıları, yazarlarının etnik köken, cinsiyet, cinsiyet tercihi, tabiyet, dini inanış ya da politik felsefelerini dikkate almaksızın sadece bilimsel içerik açısından değerlendirir. Hakemler açısından; araştırma, yazarları ya da destekleyiciler ile ilgili bir çıkar çakışması (conflict of interest) veya rekabet ilişkisi (competing interest) bulunmamalıdır. Hakem kararları nesnel olmalıdır.

Hakemler yazar tarafından atıf yapılmamış yayımlanmış ilintili yayınları belirtmelidir. Gönderilen yazı ile ilgili tüm bilgilerin gizli tutulması ve yazar tarafından yapılan telif hakkı ihlali ve intihal durumlarının farkına vardığında ilgili Editöre bildirilmesi ile yükümlüdürler.

Hakem, gönderilen bir yazının içeriğinin kendi bilimsel alanı ya da birikimi ile uyumsuz olduğunu düşündüğünde ya da hızlı bir değerlendirme yapamayacağı durumlarda ilgili Editörü bilgilendirmeli ve değerlendirme sürecinden affını istemelidir.


Editör Sorumlulukları
Yükseköğretim Dergisinin Editör Kurulu Başeditör, Editörler ve Editör Yardımcılarından oluşur. Kurul editöryal bağımsızlığı garanti eder. Dergiye gelen yazıları; yazarlarının etnik köken, cinsiyet, cinsiyet tercihi, tabiyet, dini inanış ya da politik felsefelerini ya da yayın organı olduğu dernek ilgililerinin veya gönüllü liderleriyle olabilecek kişisel etkileşimleri dikkate almaksızın sadece bilimsel içerik açısından değerlendirir. Gönderilen yazıların yayımlanması için adil bir eş değerlendirme (peer review) süreci yürütülmesini sağlar. Gönderilen yazı ile ilgili tüm bilgilerin yayımlanana kadar gizli tutulmasını garanti altına alır. Editörler yayının içeriği ve toplam kalitesinden sorumludur. Düzeltme/Erratum sayfaları yoluyla gerektiğinde düzeltme yayımlamayı ilke edinmiştir. Başeditör; yazarlar, editörler ve hakemler arasında olabilecek herhangi bir çıkar çakışması (conflict of interest) veya rekabet ilişkisi (competing interest) ortamı oluşmamasını gözetir. Yükseköğretim Dergisinde hakem atamasından ve yazıların yayımlanması ile ilgili olumlu ya da olumsuz sonuç kararından Editör Kurulu sorumludur.

Yükseköğretim Dergisi Özel Sayı Politikası
Türkiye Bilimler Akademisi Yükseköğretim Dergisi (TÜBA-HER), TÜBA Konseyi veya TÜBA-HER Editör kurulu kararı ile yılda bir özel sayı yayımlama hakkını saklı tutar. Özel sayı teklifinde bulunmak isteyen araştırmacılar veya bilimsel etkinlik düzenleyicileri, dergi kapsamında bulunan ilgili bilimsel etkinliğin detaylarını içeren özel sayı tekliflerini dergi sekreteryasına Dergipark üzerinden gönderebilir. TÜBA Konseyi veya TÜBA-HER Editör kurulu tüm teklifleri inceler ve kabul edilenler için makale çağrısında bulunulabilir. Sadece özel sayı için dergiye misafir editör görevlendirilmesi yapılabilir. Misafir editörler, özel sayı kapsamında sunulan makalelerin tematik uygunluğunu, yazım kurallarına uygunluğunu ve hakem geri dönüşlerine uygunluğunu sağlamakla sorumludur. Ayrıca, özel sayı editörlerinin atanmasında akademik geçmiş, alan uzmanlığı ve daha önceki editörlük tecrübeleri dikkate alınır.


Özel Sayı Teması ve Odak Noktası
Yükseköğretim Dergisi’ndeki her özel sayı, derginin kapsam ve amaçlarıyla uyumlu, güncel ve ilgili bir araştırma temasına odaklanan bir makale koleksiyonu sunmayı amaçlar. Amaç, çeşitli bakış açılarını, araştırma bulgularını ve görüşleri bir araya getirerek akademik literatürü zenginleştirmektir. Özel sayı temaları, güncellik ve önemin yanı sıra multidisipliner katkı potansiyeli, akademik topluluk içerisindeki talepler , yenilikçi yaklaşımları teşvik etme kapasitesi ve uluslararası işbirliğine göre belirlenir. Editör kurulu, bir özel sayı çağrısı başlatabileceği gibi, araştırmacılar veya bilimsel etkinlik düzenleyicilerinden gelen özel sayı taleplerine de yanıt verebilir. Sempozyum ve konferanslardan gelen teklifler kabul edilir ve uygunluk ile kalite açısından editör kurulu ve yardımcı editörler tarafından değerlendirilir.
Dergi, zaman zaman önemli ve güncel bir konu üzerine makale çağrısı yapabilir. Özel sayılar genellikle 10-12 araştırma makalesinden oluşur ve giriş ile sonuç yazılarıyla desteklenir.
Özel sayı tekliflerinin değerlendirilmesinde ana kriterler şunlardır:
- Önerilen temanın önemi ve güncelliği
- Akademik alana katkı potansiyeli
- Derginin yayın politikası ve tematik kapsamıyla uyum
Özel sayılar için yapılacak tüm başvurular Dergipark platformu üzerinden yürütülür ve makaleler İngilizce veya Türkçe olarak kabul edilir. Gerekli durumlarda editör kurulu makale sayısını veya dil dağılımını ayarlayabilir. Makaleler derginin format ve yazım kurallarına uygun olarak hazırlanmalıdır ve özel sayı editörü makaleler için sayfa sınırları belirleyebilir.


Gönderim, İnceleme ve Revizyon Süreci
Özel sayıdaki makaleler için hakem değerlendirme süreci, baş editör veya atanmış misafir editör(ler) tarafından yürütülür. Özel sayı editörü, makalelerin tematik uyumunu, zamanında gönderilmesini ve hakem geri bildirimlerine uygunluğunu sağlamakla sorumludur. Değerlendirme süreci, standart sayılarla aynı olup, gerekirse alan editörlerinden ek destek alınır.
Derginin açık erişim politikası ve makalelerde yayın ücreti almama politikası özel sayılar için de geçerlidir.

Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.